Friday, 1 September 2017

Kekuatan Dan Kelemahan Peta Minda



Takrif peta minda
 Peta minda ialah sejenis rajah yang dilukis untuk meringkaskan maklumat,idea ,tugasan atau huraian yang padat.
Definisi peta minda



Kelebihan peta minda 


          1)Mudah mengingati mata pelajaran

Dengan menggunakan peta minda penulis dapat mengingati mata pelajaran dengan lebih berkesan.Sebagai contoh,apabila menjelang peperiksaan penulis akan lebih mudah untuk mengingati mata pelajaran yang memerlukan penulis menghafal fakta-fakta penting.Hal ini demikian kerana otak manusia mudah mengingati warna dan gambar yang menarik.

        Menurut Dilip Mukerjea (1996) dalam bukunya bertajuk “Superbrain”,Dilip menyatakan bahawa melalui pemetaan minda seseorang itu dapat memperolehi ilmu pengetahuan yang lebih banyak ,mempertingkatkan daya ingatan tanpa perlu merugikan terlalu banyak kertas dan tenaga.

        2)Mudah memahami mata pelajaran

        Selalu kita dengar bahawa cara mudah untuk mengingati sesuatu mata pelajaran adalah dengan memahami mata pelajaran tersebut.Ramai antara pelajar yang belajar berjam-jam lamanya dengan membaca,menulis,menghafal dan sebagainya,tetapi sebenarnya mereka masih tidak memahami apa yang dipelajari ataupun hanya memahami sedikit sahaja.
       
           Justeru itu,di sini penulis ingin tekankan peta minda dapat membantu penulis untuk meningkatkan pemahaman terhadap sesuatu perincian mata pelajaran kerana ditulis dalam bentuk visual.Sehubungan dengan itu,Otak mudah memahami sesuatu apabila dipersembahkan dalam bentuk visual.
    
         3)Dapat melakarkan peta mengikut kreativiti sendiri
           
            Peta minda mudah untuk dibina kerana ia bergantung kepada kreativiti individu.Seterusnya, jika dibandingkan dengan peta i-think ,peta minda lebih mudah dibina kerana dalam pembinaan peta I-THINK penulis akan terikat kepada jenis-jenis peta I-THINK yang tidak dapat mengembangkan kreativiti penulis.Sebagai contoh, jenis peta I-THINK seperti peta bulatan,peta buih,buih berganda,peta dakap,peta titi ,peta alir dan peta titi.

       Justeru itu, dengan pengaplikasian peta minda penulis dapat melukis pelbagai bentuk yang bersesuaian dengan tajuk.Bagi memudahkan penulis untuk mengingati frasa penting ,penulis perlu menegaskan kata kunci dengan meletakkan warna yang berbeza dengan perkataan biasa.



       Seterusnya, penulis dapat melakar peta minda semasa sesi pembelajaran kerana ia mudah untuk dibina dan apabila tamat sahaja  sesi pembelajaran penulis dapat menambah lagi perkara-perkara penting daripada buku dan internet berdasarkan topik pembelajaran.Oleh itu pengaplikasian peta minda ini sangat membantu proses pembelajaran penulis kerana penulis dapat menambah informasi dengan mudah tanpa perlu bimbang mengenai reka bentuk peta tersebut.


        4) Dapat menunjukkan perkaitanan antara  topik utama,isi dan huraian.

            Dengan pengaplikasian peta minda,daripada satu peta minda asal,ia dapat berkembang menjadi satu peta lain sekiranya satu point kecil menjadi satu topik utama.Oleh itu,penulis dapat menyusun idea untuk membuat nota yang mudah difahami dan diingati.Sebagai contoh,sebelum penulis ingin membuat esei,penulis dapat mengaplikasikan peta minda untuk memastikan wujud perkaitanan antara isi utama dan huraian.


          Malahan penulis dapat mengenal pasti fakta mana yang masih tidak terdapat dalam esei.Dengan cara ini penulis dapat melihat perkembangan esei yang dilaksanakan dengan lebih teliti.Sehubungan itu,idea penulis dalam esei tersebut akan kelihatan teratur dan fleksibel.


         5) Dapat membantu meningkatkan konsentrasi penulis.

Pengaplikasian peta minda dapat menambahkan kosentrasi penulis terhadap sesuatu mata pelajaran.Misalnya dengan penggunaan peta minda penulis tidak akan berasa bosan untuk membaca nota.Hal ini kerana penulis akan tertarik dengan bentuk dan warna pada peta minda tersebut.Sekiranya penulis tidak mempraktikkan peta minda ini,berkemungkinan penulis akan berasa bosan kerana membaca nota yang padat dengan perkataan tanpa ada reka bentuk yang menarik.


  
        6) Kaedah pembelajaran yang unik
           
             Setiap individu memiliki cara pembelajaran tersendiri.Ada yang gemar menggunakan teknik hafalan,ada yang gemar belajar secara berkumpulan dan tidak kurang juga individu yang gemar membuat nota dengan melakar peta minda seperti penulis sendiri.

          Seterusnya,keunikkan peta minda juga dapat dilihat pada reka bentuknya.Sebagai contoh,topik utama sesuatu mata pelajaran perlu diletakkan di tengah.Hal ini adalah untuk menumpukan perhatian penulis .Disamping itu, warna untuk setiap subtopik juga perlu berlainan untuk menunjukkan perbezaan antara subtopik.
            

  
       7)Dapat menikmati  proses pembelajaran yang efektif

Menurut kajian, kaedah pembelajaran menggunakan peta minda ini telah terbukti efektif bagi berjuta pelajar di seluruh dunia selama 30 tahun.Hai ni jelas menunujukkan bahawa keberkesanan pengaplikasian peta minda ini tidak dapat disangkal lagi.Seterusnya peta minda ini bukan sahaja dapat mengembangkan idea malah membantu untuk mengurangkan masa ulangkaji pelajaran.

     Kekurangan peta minda


·         1)Memerlukan masa yang lama untuk membuat peta minda

Peta minda memerlukan masa yang lama untuk dibina kerana untuk mewujudkan perkaitanan antara subtopic peta minda ,kita perlu merancang sebuah reka bentuk agar peta mida mudah dibaca dan difahami.Kegiatan reka bentuk peta minda ini memakan masa yang lama.



·         2)Kata kunci yang pendek

Kata kunci peta minda yang pendek dan ringkas mungkin akan menyebabkan fakta yang panjang menjadi pendek.Hal ini akan menyebabkan pelajar tiada idea untuk mengembangkan isi berkenaan dengan fakta semasa dalam peperiksaan disebabkan mereka hanya memahami fakta semata-mata.


·        3)Memerlukan masa yang lama


Untuk membina peta minda yang menarik,memerlukan gambarajah yang bersesuaian dengan topik serta dilukis dengan tepat.Hal ini agak sukar untuk dilakukan oleh individu yang tiada bakat melukis.



·        4)Tidak dapat dikongsi dengan individu lain

Setiap individu memiliki pemikiran yang berbeza mengenai Sesuatu perkara.Sebagai contoh ,peta minda yang dilukis oleh individu a mungkin tidak difahami oleh individu b kerana mungkin gambar rajah atau fakta yang ditulis berbeza.Mungkin dari segi reka bentuk atau kata kunci tidak bersesuain dengan individu B.

1 comment: